Subject: Ed: Postimehe päring
From: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
To: Kärolin Jenas <[email-masked]>
Date: Wed, 13 Nov 2024 11:44:46 +0200

Saatja: Carmen Katariina Sikk
Saatmisaeg: esmaspäev, 11. november 2024 17:09
Adressaat: 'Liisa Ehamaa' <[email-masked]>
Teema: Vs: Postimehe päring

Tere!

Edastan meie sisse- ja väljaveo järelevalve büroo spetsialist Stella 
Sulaoja:

Eestis turustatakse 26 erinevat insuliinipreparaati, millest 12 on lühikese 
toimeajaga, üheksa pika toimeajaga ja üks keskmise toimeajaga insuliin ning 
neli preparaati, milles on kombineeritud erineva toimeajaga insuliinid. 
Kõige enam kasutajaid on pika toimeajaga insuliinidel. Viimaste aastate 
ravimistatistika põhjal on insuliini kasutajate arv langenud, kuid teistel 
diabeediravimitel tõusnud. Eestis kasutab insuliinipreparaate igapäevaselt 
ligikaudu 18000 inimest ning teisi diabeediravimeid ligikaudu 88000 inimest.

Insuliinide kättesaadavus on valdavalt stabiilne ning tarneprobleeme esineb 
harva ning üldjuhul on need lühiajalised. Mõnel juhul on tarneraskuse 
perioodi vajaduse katmiseks turustatud insuliine võõrkeelses, kuid muus osas 
Eestis kehtiva müügiloa tingimustele vastavas pakendis, millele lisatakse 
eestikeelne pakendi infoleht. Insuliinide tarneraskusi on varem põhjustanud 
tootmisprobleemid, nõudluse kasv ja logistilised probleemid, mis on 
enamlevinud tarnehäirete põhjusteks ka teiste ravimigruppide puhul. Tänastel 
andmetel ei ole Ravimiametile teadaolevalt ühelgi insuliinipreparaadil 
aktiivset tarneraskust.

Tarneraskusi saab ennetada ajakohase tootmise, tarnete ja varude 
planeerimisega ning samuti probleemide ilmnemisel osapoolte varajase 
teavitamisega. Eestis turustatakse kolme tootja insuliine, kõigil neil on 
olemas kohalikud esindajad ning koostöö toimib hästi.

Kui ravim on hulgimüügitasandil saadaval, siis on see kõigi apteekide jaoks 
võrdsetel põhimõtetel tellitav (sh maapiirkondade apteekidele). Kõik ravimid 
ei pea olema apteegis kohapeal olemas, oluline on, et neid on vajadusel 
võimalik kiiresti apteeki tellida ning patsiendini toimetada.

Ravimiametil ei ole andmeid haigestunute statistika osas, küll aga oleme 
vastuses välja toonud mõned tendentsid ravimikasutuses viimaste aastate 
pinnalt.

Kuidas tekib täpsustavaid küsimusi, vastame hea meelega.

Parimat

Katariina

Saatja: Liisa Ehamaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 11. november 2024 14:07
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Postimehe päring

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Suur tänu, jään ootele ! 🙂

Kõike head

Liisa

  _____

Saatja: Carmen Katariina Sikk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saadetud: esmaspäev, 11. november 2024 14:05
Adressaat: Liisa Ehamaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Ravimiamet <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Vs: Postimehe päring

Tere, Liisa!

Aitäh päringu eest. Saadame vastused hiljemalt homseks.

Parimat

Carmen Katariina Sikk

Saatja: Liisa Ehamaa <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: esmaspäev, 11. november 2024 00:40
Adressaat: Carmen Katariina Sikk <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> >; Ravimiamet 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Teema: Postimehe päring

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Mina olen Liisa Ehamaa, Postimehe Eesti uudistest. Olen kirjutamas 
rahvusvahelise diabeedipäeva (14.november) raames artiklit, kus räägivad oma 
kogemusloo mitu erinevast soost, vanusest ja diabeedi raskusastmega inimest. 
Nende kõrval aitavad teemat avada ka Eesti diabeediliit nind Lastehaigla 
endokrinoloog.

Sooviksin teha lisaks ülevaate ka  insuliinivarudest Eestis. Jäin küll 
kahtlema, kas see on rohkem Ravimiameti või Eesti varude keskuse rida, kuid 
pöördun esmalt teie poole. Uurin, kas Ravimiametis leidub kõneisikut, kes 
oleks valmis esimesel võimalusel, st esmaspäeva või hiljemalt teisipäeva 
jooksul küsimustele vastama?

Kuna teema on oluline, siis olen väga tänulik, kui teil on võimalik mind 
aidata, õige kõneisikuga kokku viia või siis ka edasi suunata. 🙂

Küsimused:

1. Kui rääkida üldistatult, siis missugune olukord on Eestis insuliinivarude 
või selle kättesaadavusega?

2. Pisut täpsemaks minnes, siis teatavasti on olemas mitmeid erineva 
toimeajaga insuliine. Kas on võimalik ka öelda, kui lai on Eesti ravimiturul 
insuliini sortiment?

3. Kas viimasel ajal on esinenud ka tarneraskuseid? Kui jah, siis kui 
pikalt?

4. Millised on peamised põhjused, mis põhjustavad insuliini tarneraskusi, ja 
kuidas võimalikeks tarneraskusteks valmistutakse?

5. Kuidas on tagatud, et väiksemates piirkondades/maapiirkondades oleks 
vajalik insuliin kergesti kättesaadav?

6. Kui vaadata Tervise Arengu Instituudi statistikat sellest, mis puudutab 
diabeedi esmahaigusjuhte, siis on märgata, et viimaste aastate jooksul on 
haigestunute hulk tõusuteel. Kas ja mismoodi on seda täheldatud ravimiturul?

Kõike head

Liisa Ehamaa

Postimehe Eesti uudised

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

+372 5887 3504